1.1 Inleiding op hoofdstuk 1
Milieuzorg niet alleen overheidszorg
De bescherming en verbetering van het natuurlijk milieu wordt in deze tijd
belangrijk genoeg gevonden om maatregelen vast te stellen die desnoods
tegen de wil van de burgers kunnen worden afgedwongen. Onder meer met
dat doel zijn vanaf het begin van de jaren zeventig tal van milieuwetten
afgekondigd. Deze wetten moeten als grondslag dienen voor het vaststellen
van uitvoeringsmaatregelen. Bij het vaststellen, uitvoeren en handhaven van
milieuwetten is een omvangrijke overheidsinspanning nodig. Uit de toename
in omvang en complexiteit van de milieuwetgeving is af te leiden dat milieuzorg een overheidszorg is geworden. Toch is de milieuzorg te belangrijk om
aan de overheid alleen over te laten. Een goede milieubescherming komt pas
van de grond als ze gedragen wordt door de burgers; men moet zich voldoende bewust zijn van de noodzaak tot bescherming en van de eis deze
bescherming daadwerkelijk te realiseren en haar daartoe wettelijk vast te
leggen.
Milieurecht en milieubeleid
In dit hoofdstuk, dat een eerste verkenning biedt van het terrein van het
milieurecht, zullen we ons in paragraaf 1.2 allereerst afvragen wat het object
is van het milieurecht. Meer in het bijzonder: welke waarden dienen in dit
rechtsgebied bescherming te vinden en op welke handelingen heeft het
milieurecht betrekking? Wat is de positie van de mens in dit verband? Is hij
degene die beschermd moet worden of juist degene die moet beschermen?
Nader wordt ingegaan op de kwalificatie van het milieurecht als 'functioneel
rechtsgebied'. Daarbij wordt afgeweken van de traditionele indelingen in het
recht en wordt in feite vanuit het perspectief van de milieuzorg een dwarsdoorsnede van het recht wordt geboden. Er zal een globale beschrijving en
tevens onderscheid worden gemaakt tussen de begrippen milieurecht en
milieubeleid. De ontwikkeling van het milieubeleid en van het milieurecht
wordt beschreven in termen van cyclische processen. In dit verband wordt
gesproken van de 'beleidslevenscyclus' en van 'de reguleringsketen'. Daarbij
heeft het eerste begrip betrekking op de ontwikkeling van het beleid van
probleemerkenning tot oplossing van het probleem en beheer van de situatie.
Het tweede begrip slaat op het cyclische proces van regelgeving, waarbij
wetten worden vastgesteld, uitgevoerd en gehandhaafd, vernieuwd en als
zodanig uitgevoerd en gehandhaafd enzovoort. Het is duidelijk dat in deze
paragraaf sterk de aandacht wordt gevestigd op de rol van de overheid bij de
milieubescherming.
Milieurechtsbewustzijn
In paragraaf 1.3 wordt erop gewezen dat het recht - en dus ook het milieurecht - meer is dan alleen een instrument in handen van de overheid. Er
bestaat ook nog zoiets als een boveninstrumenteel aspect bij het recht. In het
recht komen bepaalde maatschappelijke opvattingen over geldende vraagstukken tot uitdrukking. In wettelijke regelingen stollen politieke opvattingen
en deze opvattingen weerspiegelen in een open democratisch stelsel als het
onze, maatschappelijke standpunten en overtuigingen. Aan het door de
overheid (wetgever, bestuur en rechter) vastgestelde positieve milieurecht,
gaat het in het algemeen rechtsbewustzijn levende bovenpositieve milieurecht
vooraf. Aan de stand van de wetgeving - én de uitvoeringspraktijk! - valt het
milieubewustzijn van een volk af te meten. We sluiten dit hoofdstuk af met
enkele beschouwingen op dit punt.