2.5.1 Inleiding
Met de formulering van de algemene zorgplicht in de milieuwetgeving
heeft de wetgever beoogd de milieurechtelijke beginselen verder uit te
werken in hanteerbare (en dus ook in principe handhaafbare!)
voorschriften die rechtstreeks rechtsplichten vestigen. Dergelijke
zorgplichten bieden in die zin meer dan de milieurechtelijke beginselen.
Desondanks kan men ze vanwege hun toch nog steeds abstracte
karakter niet op één lijn stellen met algemene of bijzondere
milieunormen: vanwege de juridische pretentie gaat het meer om vage
rechtsregels dan om concrete rechtsbeginselen.
Bestuurlijke en algemene zorgplicht
In deze paragraaf wordt de algemene zorgplicht eerst naast de
bestuurlijke zorgplicht gezet die we in de Nederlandse milieuwetgeving
ook kennen (subpar. 2.5.2). Vervolgens worden de in de Wm en ook in
andere wetten opgenomen algemene zorgplichten behandeld (subpar.
2.5.3). Is de algemene zorgplicht 'echt' recht of slechts 'placeborecht',
bedoeld om de burgers tot beter gedrag aan te sporen door ze voor te
houden dat verkeerd gedrag zal worden gecorrigeerd? En als het om
echt (handhaafbaar) recht gaat, betreft het dan publiekrecht (verticale
verhouding tussen overheid en burgers met als gevolg eenzijdige
vaststelling en handhaving) of privaatrecht (horizontale verhouding
tussen overheid en burgers met als gevolg handhavingsvrijheid voor
partijen)? Bij de bespreking van het juridische karakter van de algemene
zorgplicht (in subpar. 2.5.4) komen dergelijke vragen aan de orde.
Bedrijfsinterne milieuzorg
Aan het einde van deze paragraaf behandelen we een bijzondere vorm
van een algemene zorgplicht: de bedrijfsinterne milieuzorg (subpar.
2.5.5). Na een korte beschrijving van de aard en inhoud van
bedrijfsinterne milieuzorg en van het overheidsbeleid ten aanzien van
deze vorm van milieuzorg, worden enkele juridische aspecten extra
belicht. Zo wordt ingegaan op de mogelijkheid om een
milieuzorgsysteem te verwerken in de milieuvergunning. Dit zou kunnen
door het onderdeel te laten uitmaken van de aanvraag, maar ook door
het te koppelen aan de vergunningsvoorschriften. In theorie zou de
vergunning zelfs kunnen bestaan uit de plicht om het door het bedrijf
opgezette zorgsysteem ook daadwerkelijk uit te voeren: een wel heel
ver gaande vorm van 'zelfregulering'! Op het aspect van de handhaving
en op de vraag wat een goed werkend zorgsysteem kan betekenen voor
de aansprakelijkheid van het bedrijf voor milieuschade, gaan we aan het
einde van dit hoofdstuk in. Ter afsluiting wordt gekeken naar de houding
die de rechter aanneemt ten aanzien van de koppeling van
bedrijfsinterne milieuzorgsystemen en milieuvergunningen.