11.2.1 Inleiding
Beschikking: definitie
Evenals het 'besluit' wordt in de Awb ook het begrip 'beschikking'
gedefinieerd en wel als een species van het besluit. Is een besluit een
schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een
publiekrechtelijke rechtshandeling (art. 1:3, eerste lid Awb; zie nader
par. 13.3), een
beschikking is
een besluit dat niet van algemene
strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan
(art. 1:3, tweede lid Awb). Een
aanvraag wordt in het derde lid van
artikel 1:3 Awb overigens gedefinieerd als
een verzoek van een
belanghebbende, een besluit te nemen. De beschikking wordt hier dus in
negatieve zin gedefinieerd. In positieve zin kan men de beschikking
omschrijven als een besluit dat geldt voor een concreet geval of een
individueel persoon. Anders dan bij een besluit van algemene strekking
waarbij in abstracte zin de doelgroep of de situatie waarop het besluit is
gericht is omschreven, gaat het bij de beschikking dus om een
concreet
omschreven situatie of persoon. Bij zo'n besluit worden doorgaans tal
van met elkaar samenhangende rechtsbepalingen vastgesteld waarvan
de kern bestaat uit voorschriften.
Beschikking: instrument voor brongericht beleid
De beschikking is een in de milieuwetgeving veel voor komend
beleidsinstrument. Het feit dat van geval tot geval bepaald kan worden
welke normen gesteld dienen te worden, dat rekening gehouden kan
worden met omgevingsfactoren, dat inspraak en beroep mogelijk zijn,
dat ook de aanvrager mee kan praten over de te stellen normen, vormen
argumenten om te kiezen voor de beschikkingsvorm in plaats van de
regeling. Dit maakt de beschikking bij uitstek geschikt als instrument
van het brongerichte milieubeleid. Als nadelen staan daar echter
tegenover dat de beleidslasten hoog zijn, dat er rechtsonzekerheid is
over de te stellen normen en dat de rechtseenheid en de eenheid van
het beleid bij de individuele beschikkingen in bredere context soms ver
zijn te zoeken. In subparagraaf 7.5.5 gaan we in op de voor- en nadelen
van een bijzondere vorm van de beschikking: de vergunning, als
beleidsinstrument en daar hebben we ook de (afnemende) betekenis van
dat instrument voor het milieurecht beschreven. We zullen verschillende
soorten beschikkingen in het milieurecht belichten en de gevolgen van
hun verschillend karakter voor de toepassing in de diverse regelingen
illustreren. Daarbij wordt uitgegaan van het onderscheid in de
benoemde en de onbenoemde beschikkingen.
Benoemde beschikkingen
Onder de 'benoemde' beschikkingen verstaan we beschikkingen die als
vergunning, ontheffing, aanwijzing, etc., in de wetgeving zijn aangeduid
en soms expliciet als beschikking in de wetgeving worden aangemerkt.
In subparagraaf 11.2.2 gaan we kort in op de belangrijkste
beschikkingen die we in het milieurecht aantreffen; het gaat daarbij - op
een enkele na - niet om typische rechtsfiguren op het terrein van het
milieubeheer maar om algemeen-bestuursrechtelijke instrumenten die
(ook) in het milieurecht hun toepassing vinden. Het betreft: de bekende
figuur van de vergunning (A), de ontheffing (B), de vrijstelling (C), de
toelating (D), de verklaring van geen bedenkingen (E), de verklaring
van ongenoegzaamheid (F) en de aanwijzing (G).
Onbenoemde beschikkingen
Vervolgens staan we (in subpar. 11.2.3) kort stil bij enkele
'onbenoemde' beschikkingen in het milieurecht: beschikkingen die niet
als vergunning, ontheffing, etc., in de wetgeving worden aangeduid,
zoals de handhavingsbesluiten, de besluiten tot het stellen van nadere
eisen ten aanzien van de toepassing van algemene regels, de afwijzing
van een verzoek tot geheimhouding, het besluit tot niet verder in
behandeling nemen van een aanvraag etc.
Deze paragraaf heeft tot doel de verscheidenheid te tonen in de
beschikkingsvormen die we in het milieurecht ontmoeten. Tevens wordt
hun juridische karakter aangegeven en worden de overeenkomsten van
en de verschillen tussen de diverse beschikkingen aangegeven. Aldus
ontstaat een beter beeld van de verschillende beschikkingsfiguren die in
de diverse hoofdstukken aan de orde komen.