17.3.1 Inleiding
Anders dan de in de vorige paragraaf behandelde overeenkomsten
worden de hier bedoelde niet door het privaatrecht maar door het
publiekrecht beheerst. Bepalend voor het specifieke karakter van de
overeenkomst is de wettelijke regeling waarin de mogelijkheid tot het
sluiten van dergelijke overeenkomsten is opgenomen. In Nederland
heeft zich, in tegenstelling ten opzichte van bijvoorbeeld Frankrijk, (nog)
geen publiekrechtelijk overeenkomstenrecht kunnen ontwikkelen. De
rechter heeft hier, bij gebrek aan algemene wetgeving op dit punt, de
neiging bij onduidelijkheid over de rechtstoepassing bij overeenkomsten
terug te vallen op het 'gemene' privaatrecht, al groeien de beide
rechtsgebieden ook op dit punt wel steeds meer (misschien juist
daarom!) naar elkaar toe.
Toepassing Wet gemeenschappelijke regelingen
De belangrijkste regeling inzake de publiekrechtelijke overeenkomsten
betreft de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). We zullen hierna
(subpar. 17.3.2) eerste enkele samenwerkingsvormen die deze wet kent
onderscheiden. Deze samenwerkingsvormen vinden hun grondslag in
publiekrechtelijke overeenkomsten tussen bestuursorganen. Na een
algemene verkenning van deze mogelijkheden in de Wgr (A) worden
eerst de samenwerkingsvormen kort besproken (onder B) waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen overeenkomsten waarbij bevoegdheidsoverdracht plaatsvindt aan een centrumgemeente, een gemeenschappelijk orgaan of aan een openbaar lichaam. Afzonderlijk staan we
(kort) stil bij en overeenkomsten waarbij men afspraken maakt over het
gebruik van bestuursbevoegdheden (C). Worden in het laatstbedoelde
geval afspraken gemaakt over het gebruik van milieubevoegdheden, dan
kan met recht gesproken worden van een publiekrechtelijke milieu-overeenkomst. Voor zover ons bekend, wordt door overheden nauwelijks van
deze mogelijkheid gebruik gemaakt.
Beheers- en onderhoudsovereenkomsten
Een bijzondere vorm van publiekrechtelijke milieu-overeenkomsten zijn
de beheers- en onderhoudsovereenkomsten (subpar. 17.3.3) die hun
grondslag vinden in specifieke algemene maatregelen van bestuur
ingevolge artikel 25a van de Natuurbeschermingswet. Op basis van deze
regelingen worden overeenkomsten gesloten tussen het Ministerie van
LNV en boeren waarbij afspraken worden gemaakt over extensivering
van het agrarisch gebruik en het onderhoud van de gronden en
opstanden. Tegenover deze beperkingen en onderhoudsverplichtingen
staan dan vergoedingen waarvan de hoogte samenhangt met de omvang
en intensiteit van het pakket maatregelen dat getroffen moet worden.
Waterakkoorden
Ten slotte gaan we in deze paragraaf kort in op de zogenaamde
'waterakkoorden' tussen beheerders van oppervlaktewateren waarbij ook
de kwaliteit van dat water aan de orde kan zijn en die in dergelijke
gevallen dus ook als instrumenten van het milieubeleid kunnen fungeren
(subpar. 17.3.4).